Verdriet, nieuweling en knuffels

10 februari 2020 - Usa River, Tanzania

Afgelopen dagen waren vrij rustig. Maar toch heb ik even een update voor jullie zodat jullie iets te lezen hebben in de storm.

Maandag 3 januari

Vanochtend raakte ik aan de praat met mijn kok ‘Christopher’. Hij vertelde mij dat zijn broer gisteren was overleden aan diabetes, net zoals zijn moeder en zus die al eerder aan diabetes overleden zijn. Nu maakte hij zich ernstig zorgen over zijn 17 jarige zoon omdat ook hij diabetes heeft. Ik vroeg hem hoe het kwam dat er hier zoveel mensen overlijden aan een ziekte waar mensen in een Europa oud mee worden. Volgens hem kwam het omdat de medicijnen/insuline en het bloedsuikerapparaat zo duur zijn. Maar ik denk persoonlijk ook dat het komt door gebrek aan kennis. Zijn zoon kan zichzelf maar 1x per dag insuline spuiten en controleren omdat het anders te veel geld kost. In de komende weken ga ik proberen meer informatie hier over te verzamelen en kijken wat ik voor hem en zijn zoon kan betekenen.

Zaterdag 8 januari

Vandaag rond 3uur is er een nieuw kindje binnengebracht bij The Cradle. Een meisje van 1 jaar die ze Glory genoemd hebben. Glory haar beide ouders hebben HIV en familie kon niet langer voor Glory zorgen waardoor ze nu hier is.

IMG-20200209-WA0005

Zondag 9 januari

Mijn oma en haar vriendin zijn de maanden voordat ik vertrok naar Tanzania hard bezig geweest met het inzamelen van knuffeltjes, slabbetjes, sokjes en kleertjes. Vandaag heb ik na alles gesorteerd te hebben alles uitgedeeld aan de kindjes. Vooral de kinderen tussen 1 en 3 jaar waren er super blij mee, het was voor mij dan ook erg moeilijk om fotos van hun te maken. Gelukkig bleven de baby’s wel mooi stil liggen en heb ik hier wel mooie fotos kunnen maken.

IMG-20200209-WA0006IMG-20200209-WA0009

Morgen stapt mijn moeder in het vliegtuig om naar mij toe te komen voor de laatste 10 dagen. Ook zij neemt een grote koffer mee met nog een heleboel gedoneerde spullen. Met mijn moeder ga ik nog een paar mooie dingen doen, dus wij zullen jullie op de hoogte houden!

IMG-20200209-WA0003IMG-20200209-WA0004

1. Stella: